Vliegvakantie met een baby

Begin december zijn wij met Joas op vakantie geweest. Hij heeft voor het eerst in zijn (korte) leven gevlogen en wel naar Tenerife. Vandaag deel ik onze ervaringen over een vakantie met (kleine) baby.

Vliegen

Al weken zag ik op tegen de vliegreis. Ondanks dat Joas over het algemeen een heerlijk tevreden ventje is, was ik toch bang dat hij het hele vliegtuig bij elkaar zou krijsen… dat zou ik erg vervelend vinden. Niet alleen voor de overige reizigers maar ook voor onszelf. Want met een jengelige baby duurt een vliegreis van 4,5 uur best lang!

Zodra we het vliegtuig binnen kwamen werden we eigenlijk al meteen extra in de gaten gehouden. We kregen uitleg over de gordel voor Joas en we kregen een zwemvest voor hem. Gedurende de vlucht konden we steeds gratis warm water krijgen voor flesjes dus ook dat was fijn. Heen heeft Joas met opstijgen en landen geslapen en terug lekker zitten sabbelen op onze vingers. De rest van de tijd heeft hij lekker bij ons op schoot gezeten of op onze knieeen gelegen. Met de terugreis hadden we het geluk dat er plekken vrij waren en zo hadden we een rijtje van 3 stoelen voor onszelf. Joas heeft 2,5 uur geslapen op de stoel in het midden.. zo lang slaapt hij thuis nooit!

Ons ritme

Ook was ik bang dat Joas helemaal uit zijn doen zou zijn van alles, maar ook dat viel reuze mee. We slepen Joas al vanaf begin af aan overal mee naar toe en dat blijkt zijn vruchten af te werpen. Hij vindt alles prima. Hij was de hele vakantie helemaal zichzelf.  Heel Fijn! Ook sliep hij vrijwel hetzelfde als thuis.

Het is op Tenerife een uur eerder dan in Nederland. Thuis hadden we net een lekker ritme met de voedingen en dus hebben we ervoor gekozen om de Nederlandse tijden aan te houden met eten. Zo hoefde Joas niet te schakelen en behielden we ons ritme. Top!

Vervoer

Toen Peter en ik nog samen op vakantie gingen deden we veel uitjes/excursies en reden we met taxi’s overal naar toe.  Met een baby leek ons dat niet heel verstandig dus huurden we de hele vakantie een auto. Gelijk vanaf het vliegveld en aan het einde weer bij het vliegveld terugbracht.  Wij vonden het erg handig!

Uitjes

Dit was wat ons betreft wat lastiger.  Met een kinderwagen kun je niet overal komen en dus kun je niet alles doen. Toch hebben we veel van het eiland kunnen zien. Uitjes die wij hebben gedaan zijn; winkelen, rondje over het eiland rijden, langs de kust wandelen, naar de dierentuin etc. Zulke uitjes zijn prima te doen met een baby (en kinderwagen.) We hadden ook een draagzak mee, maar Joas wil alles kunnen zien en vindt dit dus niet altijd een goed idee. In de wagen gaat hij slapen, dus om die reden hadden we toch de wagen altijd mee.

Al met al kijken wij terug op een geslaagde vakantie. Wat ons betreft was dit een ideale leeftijd om Joas mee op vakantie te nemen. De heftige eerste weken waren voorbij, maar Joas was nog niet te ondernemend om in het vliegtuig op schoot te zitten. We hopen nog vaker lekker op vakantie te gaan met elkaar. We zien het positief tegemoet!