Vliegvakantie met een baby #2

Joas zijn eerste vakantie was met 3,5e maand oud. Inmiddels zijn we 5 maanden en weer een vakantie verder. Begin deze maand vlogen we namelijk naar Portugal.

Lees ook: Vliegvakantie met een baby

Vliegen

De vorige keer dat we vlogen was Joas 3,5e maand oud. Een klein babytje dat goed op schoot kon zitten, overal nog wilde slapen en lekker op ons pink wilde sabbelen. Inmiddels is Joas een dreumes in wording die geen moment stil kan zitten, want de wereld moet ontdekt worden. Dit zorgde ervoor dat ik het vliegen opnieuw best een beetje spannend vond. Nu was de vlucht deze keer gelukkig een stukje korter, dus dat scheelde al.

Joas mag nu vaste voeding en ander drinken dan melk, dus was het veel makkelijker om allerlei dingen in het vliegtuig mee te nemen. Ik had ergens op internet gelezen dat knijpfruit ideaal zou zijn voor het opstijgen dus een paar dagen voor het vliegen heb ik getest of Joas dit ook lekker vond. Hij vond het heerlijk en dus kocht ik knijpfruit voor het opstijgen. Naast het fruit hadden we een flesje voor wat water en een boel koekjes mee. Het was maar een vlucht van 2,5 a 3 uur dus dat was genoeg. Wij vlogen ook ’s ochtends vroeg, dat scheelt ook.

Na een tijdje vliegen (heenreis) merkten we dat Joas wat onrustig werd en toen hebben we hem even door het gangpad laten kruipen. Officieel mag dit niet, maar zo’n lange tijd stil zitten is ook niks voor zo’n klein kindje dus heb ik dat toch gedaan en hem goed in de gaten gehouden. Voor de momenten dat hij op schoot zat hadden we wat speelgoed meegenomen. En met de heen en terugreis heeft hij zelfs nog even op onze schoot liggen slapen. We hadden niet verwacht dat hij dit zou doen.

Ons ritme

Net als de vorige keer hebben we geprobeerd zoveel mogelijk ons ritme van thuis aan te houden. Nu Joas minder flessen drinkt merkten we wel dat we een stuk flexibeler waren met het doen van uitjes. We konden veel makkelijker ergens heen.

Net als thuis probeerden we de regel aan te houden dat hij sowieso 1 slaapje in zijn bed doet. Dit is niet alle dagen gelukt, maar grotendeels wel. We merkten wel dat hij daar veel moeilijker in slaap kwam dan thuis. Hij merkte goed dat het toch allemaal een beetje anders was. Gelukkig had hij hier alleen overdag last van, ’s nachts sliep hij prima.

Eten

Nu Joas (zo goed als) met de pot mee eet, was ook dit veel makkelijker dan de vorige keer. Als wij gingen ontbijten kreeg hij zijn fruitje en voor de rest heeft hij ’s middags heerlijk gesmuld van stokbroodjes en croissantjes. We probeerden ’s avonds zoveel mogelijk normaal te eten, dan kon Joas mee eten. Op de dagen dat wij iets aten wat Joas niet mee kon eten, was dit geen probleem. Voor die keren had ik namelijk potjes uit Nederland meegenomen. Gelukkig lust hij die ook gewoon!

Vervoer

Ook deze vakantie hadden we een auto gehuurd vanaf het vliegveld. Ideaal vinden wij dat. We hadden dit keer best een grote auto en konden dus lekker rond touren.

Uitjes

Zoals ik net al schreef is dit makkelijker met een baby van bijna 9 maanden dan met een baby van bijna 4 maanden. Meestal vertrokken we na zijn tweede fles (rond half 11) en waren dan een tijd weg. We hebben veel rondjes gereden door de omgeving. Daarnaast hebben we een dag gewinkeld, hebben we oude stadjes bezocht, een boottocht gemaakt en lekker veel genoten van de zon. Zwemmen vindt hij fantastisch en gelukkig hadden ze een verwarmd zwembad op het park.

Van tevoren vinden wij (ik vooral) vliegen met een baby best een beetje spannend, maar we merken ook dat als je relaxt op vakantie gaat dit heel veel uitmaakt. Sowieso zijn wij wel ouders die flexibel zijn en ook op vakantie is dit heel fijn. Ik hoop nog heel veel vakanties mee te mogen maken met mijn mooie mannen!